Mengilham Harapan, Mencipta Masa Depan

Mengilham Harapan, Mencipta Masa Depan
BADAR SMK SENGGARANG

Thursday, October 21, 2010

Petua Menjadi Pelajar Cemerlang Menurut Al-Quran


Tips Pelajar Cemerlang berdasarkan Surah Al-Mukminun

1. Keyakinan, Kepercayaan dan Keimanan kepada Allah s.w.t.
"Sesungguhnya berjayalah orang-orang yang beriman"
Surah Al-Mukminun : 1
Iman merupakan faktor utama kejayaan. Yakin dan percaya bahawa setiap apa yang berlaku merupakan qada' dan qadar dari Allah. Sebagai hamba, kita hendaklah berusaha sebaik mungkin tanpa mengenepikan doa dan tawakkal untuk menjadi pelajar yang cemerlang.
2. Fokus, bersungguh-sungguh, sepenuh hati
"Iaitu orang-orang yang khusyuk dalam solatnya"
Surah Al-Mukminun : 2
Kita hendaklah melakukan sesuatu dengan bersungguh-sungguh dan elakkan perasaan sambil lewa. Fokus terhadap ssuatu tugas atau tanggungjawab menjadi pemangkin kejayaan

3. Prioriti: Mengutamakan yang lebih utama
"Dan orang-orang yang menjauhkan diri daripada lagha
(perbuatan dan perkataan yang tidak berguna)
Surah Al-Mukminun : 3

Elakkan dari mengisi masa terutama pada saat-saat genting dengan melayari internet tanpa faedah, mendengar dan menonton hiburan yang membuang masa, melepak. Optimumkan penggunaan masa sedia ada dengan mengerjakan amalan-amalan sunat dan sentiasa berwuduk sewaktu mengulangkaji pelajaran

4. Prihatin sesama kita
" Dan orang-orang-orang menunaikan zakat"
Surah Al-Mukminun : 4
Janganlah kita bersikap individualistik atau mementingkan diri sendiri. Setiap orang mempunyai bakat dan kelebihan. Jangan kedekut untuk berkongsi dengan rakan yang lain jika anda ada kekuatan tersebut.

5. Jaga hubungan antara lelaki dan perempuan
" Dan orang-orang yang menjaga kehormatannya, kecuali terhadap isteri-isteri mereka, atau hamba yang mereka miliki, maka mereka (isteri dan hamba) dalam hal ini tidak tercela. Sesiapa yang mencari di balik itu, maka mereka itulah orang-orang yang melampaui batas"
Surah Al-Mukminun : 5 - 7
Jangan jadikan alasan belajar sebagai cara untuk 'study group' berdua-duaan, jalan bersama-sama, balik dari sekolah berpegangan tangan bersama, sms yang tidak henti mengalahkan berzikir mengingati Allah, bergayut, chatting dan sebagainya. Sentiasa beringat bahawa berdua-duaan antara lelaki dan perempan boleh membawa kepada muqaddimah zina selain melemahkan daya ingatan kerana terlalu leka dengan perbuatan maksiat.
6. Jujur, amanah
"Dan orang-orang yang memelihara amanah dan janjinya"
Surah Al-Mukminun : 8
Elakkan menipu sama ada dengan meniru kerja yang diberikan oleh guru atau ketika peperiksaan. Perbuatan ini menyebabkan ilmu tidak berkat sekaligus mengakibatkan kita akan menyesal di kemudian hari.

7. Tepati waktu
"Dan orang-orang yang memelihara solatnya"
Surah Al-Mukminun : 9
Konsep menepati waktu atau berdisiplin yang ditekankan dalam solat fardu 5 waktu sehari semalam. sebagai pelajar, kita hendaklah berdisiplin dan mematuhi masa sama ada dalam menuntut ilmu, mengulangkaji mahupun menghadiri aktiviti kokurikulum sekalipun.

Semoga kalian mampu membuktikan kejayaan yang cemerlang hasil usaha dan titik peluh yang tidak pernah kenal erti jemu. Jangan sesekali kita lupa untuk berserah kepada ALLAH s.w.t.. Bittaufiq wannajah :)

No comments:

Post a Comment