Mengilham Harapan, Mencipta Masa Depan

Mengilham Harapan, Mencipta Masa Depan
BADAR SMK SENGGARANG

Sunday, October 3, 2010

Tips Menghadapi Peperiksaan

Selamat menduduki peperiksaan kepada calon-calon PMR,SPM dan STPM yang akan berlangsung tidak lama lagi.Tidak lupa juga kepada pelajar-pelajar kerana anda semua akan menduduki peperiksaan akhir tahun.Disini kami akan berkongsi sedikit tip-tip kepada anda bagaimana hendak menghadapi peperiksaan.


Persedian Fizikal
-Tidur yang mencukupi

Tidur yang cukup ialah diantara 6 – 7 jam sehari. Kurang tidur menyebabkan anda rasa mengantuk, letih dan boleh jatuh sakit. Tidur yang berlebihan juga tidak baik untuk kesihatan.Kurangkan untuk bermuka buku(FB) dan bergayut di telefon bimbit pada waktu malam .Jadi pastikan anda latih diri anda dengan masa tidur yang optimum ini dari sekarang.

-Jaga pemakanan

Allah s.w.t telah berfirman yang mafhumnya:

“Makanlah dari makanan yang baik yang telah Kami berikan” (Al-Baqarah : 57).

sebagai yang baik disini ialah baik dari segi sumbernya (halal), kualitinya (zat), rasanya (enak dan lazat) dan bersih (tidak membawa penyakit dan kemudaratan). Kepada ibu bapa pastikan anak-anak anda diberi makan makanan dari sumber yang halal. Makanan yang haram akan menghitamkan dan menggelapkan hati mereka.

-Beriadah

Anda hanya perlu beriadah selama 20 minit dan sebanyak tiga kali seminggu. Lakukanlah senaman ringan yang mengeluarkan sedikit peluh.Jangan beriadah sehingga meletihkan badan. Ramai pelajar yang bermain hingga penat dan akibatnya anda akan rasa mengantuk untuk mengulangkaji pelajaran.

Persedian Mental

-Yakin dan gembira untuk menghadapi peperiksaan

-Jauhi fikiran negatif tentang peperiksaan; contohnya mengelakkan jangkaan dan bayangan bahawa soalan peperiksaan yang bakal dihadapi susah atau seumpamanya.

Persedian Emosi

-Elakkan berlakunya konflik samada dengan rakan atau sesiapa saja.

-Jauhi sikap terlalu yakin(overconfident)

-Kurangkan komunikasi dan aktiviti sosial

-Minta maaf kepada ibu bapa,guru-guru dan rakan-rakan.Sentiasa memaafkan orang lain.

Persedian Rohani

-Sentiasa bermunajat kepada Allah

Solat hajat, sentiasa mendahuluinya dengan solat taubat. Dilakukan oleh pelajar sendiri, dengan ini mereka lebih berusaha dengan pengharapan yang lebih kepada Allah s.w.t.

-Banyakkan berzikir dan membaca al-Quran

Hati yang banyak berzikir akan memperolehi ketenangan. Hati juga lebih terang apabila anda sering membaca al-quran. Allah telah berfirman dalam surah ar-Ra’ad, ayat 36,

“Sesungguhnya dengan mengingat Allah akan menjadi tenanglah semua hati”.

-Jauhi maksiat

Jauhi diri anda dari perbuatan maksiat dan dosa besar. Mereka yang bergelumang dengan maksiat mempunyai jiwa yang resah. Hidup juga tidak diberkati Allah.


"Orang lain boleh berjaya,kita pun boleh berjaya"

Walaupun PMR tidak sepenting SPM, sekurang-kurangnya keputusan peperiksaan PMR dapat membuka peluang yang lebih luas untuk pemilihan bidang dengan lebih tepat berdasarkan potensi dan minat pelajar demi kejayaan masa depan yang lebih cemerlang.

No comments:

Post a Comment